Åter till Korea efter 10 år. Följ med mig dit! På lördag kväll åker vi!

Ojojoj! Om några dagar ska jag åka tillbaka till Korea. Efter 10 år. Det har hänt väldigt mycket där och den ekonomiska utvecklingen har varit enorm. Känns väldigt häftigt att åka dit igen. Men också lite nervöst. Hur kommer det att kännas vara tillbaka igen?

1375955_558502710887946_170576348_n

Del av programmet för Molecular Frontiers Symposium vid Korea University nästa vecka.

Jag ska dit och föreläsa på Korea University med Molecular Frontiers Symposium. En konferans för 1000 ungdomar från Korea, Australien och Singapore som ska uppmuntras att välja molekylära studier i livet. Flera nobelpristagare och andra framgångsrika forskare inom ämnet ska föreläsa där. Jag ska vara inspirationen utifrån. Känner mig lite som en udda fågel i sammanhanget, men klart jag hoppade på när man frågade mig! Ska bli väldigt roligt och spännande! Och nervöst så klart! Tänk att stå där med dessa otroligt framstående forskare och prata inspiration. Hmmm. Men det kommer bli väldigt kul och jag gillar alltid att prata med de unga – de som är framtiden. Ska prata om att våga följa sin passion och jobba mot att uppfylla sina drömmar. Stort ämne som jag hoppas de kan förstå vad jag menar. Konferansen kommer bevakas av TV och Koreas president ska komma dit. Jag kommer även bli intervjuad för den engelsspråkiga TV-kanalen Arirang  (www.arirang.co.kr) så snart gör jag TV-premiär även i Korea! Så jo, nu känner jag att jag lever, minst sagt! 🙂

 

korean-bbq

Ser fram emot sådana här bord att äta vid med mina vänner i Korea.

I Korea ska jag träffa Ji Hyun, min fina kusin som snart är färdig läkare, Mrs Kim, min favoritprofessor från min tid på Inje University i Korea samt Shaun, en klasskompis från samma kurs. Han tar med sin fru och en australiensk kompis som var med i Masterchef Korea och hamnade på 7:e plats. Så det blir nog många trevliga samtal! Sen ska jag så klart trendspana på vad som händer på matfronten, äta mig runt Seoul och köpa hem en massa koreanskt porslin, bestick, tekannor och annat jag inte får tag på här i Sverige. Och förhoppningsvis göra ett besök hos frissan – koreaner är helt grymma på skönhetsvård och allt runtomkring!

2013-Japanese-Wavy-Hairstyle

Kanske kommer jag hem med en sån här frisyr!

Jag kommer så klart att ta bilder och dela med mig så mycket jag kan under min resa! Kommer dokumentera mycket mat så klart men även annat jag upplever och ser.

Håll utkik och häng med mig på denna spännande resa till Korea!

2 thoughts on “Åter till Korea efter 10 år. Följ med mig dit! På lördag kväll åker vi!

  1. louisebondebjer

    Vilken fantastisk spännande resa du har framför dig Jennie- all lycka till, låter urspännande!
    Jag ville så gärna lyssna på dig på Älska Mat men tiden räckte inte till.. Är själv arbetssökande i livsmedelsbranschen.,
    Såg att du bor i Tygelsjö, så lustigt, vi bor i “grannbyn” Skumparp..
    Trevlig resa.. Hälsning Louise

    Reply

Leave a Reply

