Karl Johan! Ståtlig, vacker och god som få!

Jag bor i kantarellälskarnas land. I Sverige hyllar vi kantarellen och många är det som älskar en toast med smörstekta kantareller. Eller till en bit kött. Eller varför inte till en stekt torskrygg.  Eller i soppa. Osv, osv. Men jag är ärrad av det matintensiva året i Italien som ung och älskar Karl Johan. Porcini, som man säger där. Karl Johan är både mer smakintensiv, smörigare, mer umamisprängd och vackrare än kantarellen. I alla fall i skogen. På tallriken är den näpna kantarellen mer av en skönhet. Båda är fantastiska matsvampar, men min favorit är ändå Karl Johan.

Varje år beger vi oss ut på svampjakt. Med barnen, Jonas och mina svärföräldrar ger vi oss ut i de blekingska skogarna i jakt på kantareller och trattkantareller. Det har de plockat i alla tider sedan de var barn och har sina guldställen. Så varje år har vi plockat dessa två sorter med ibland ofantlig framgång. Ett år var det så mycket trattisar i skogen att jag nästan grät för alla svampar vi lämnade i skogen som vi inte kunde bära med oss hem! Man kunde inte trampa ner foten utan att man råkade trampa till några små gul-bruna trumpeter eftersom hela marken var täckt av trattisar – överallt!

Bild 2

Som en tavla. Men på riktigt. Men ingen kantarell så långt ögat når…

Men i år visste vi att det skulle bli skralt med kantareller. Det har varit en kanonsommar och i Blekinge har det varit ovanligt lite regn. Och svamp behöver dessa regn för att poppa upp ur marken så vi trodde på noll i svampkorgen, men i alla fall en trevlig promenad i skogen. Första dagen, i lördags, hittade vi några citronslemskivlingar, men det var det hela. Och massor med röd flugsvamp. Det verkade vara rött på modet i skogen i år.

Bild

Citronslemskivlingar

Bild 1

Rött på mode i skogen i år!

På lördagskvällen var föreläste jag på Karlhamns bibliotek. Så otroligt roligt! Vilken publik! Det var två härliga gäng i fullsatt lokal som kom för att bli inspirerade till att våga ta ut svängarna mer i köket, lita på sina egna smaklökar och prova nytt. Sådana här kvällar är min drivkraft och källa till ny inspiration! Tack alla ni som kom för att lyssna och ställa frågor! Och tack till Karin på Karlshamns bibliotek som bjöd in mig att komma till detta trevliga event!

På söndagen gav vi oss ut igen på svampjakt, men till en annan skog. Trodde nog att utfallet skulle bli samma som dagen innan så gissa min ofantliga glädje när vi hittade Karl Johan! Och massor! Dessutom helt mastodontstora och supervackra! Jag var lycklig som ett barn på julafton och det blev en riktigt fin skörd. En stor svampkorg och lite till med skogens guld. Nu brummar min varmluftsugn på 75°C med öppen lucka bakom mig för att torka dessa skatter! Men några knubbiga godingar sparar jag till ikväll då det blir risotto di porcini hemma hos oss – en av mina favoriträtter!

Bild 3 Bild 4

Douglas med en av svamparna och korgen där inte alla fick plats.

Bild 5

Skogens magi

Bild 6

Hälften torkat för att njutas av hela vintern. 🙂

 

 

One thought on “Karl Johan! Ståtlig, vacker och god som få!

Leave a Reply

