Recept på min bästa kimchi! Häng med och laga med mig imorgon kväll, onsdag!

Här kommer som utlovat receptet på min bästa kimchi. Starkt, syrligt, umami och supersmakintensivt! Beroendeframkallande, säger många! Gott till eller i det mesta i matväg, faktiskt!

Imorgon lagar jag den med start av saltning av salladskål kl 19.00 för att sen köra vidare med kryddor och tillagning kl 20.30. Är ni med? Allt händer live på facebook, här på bloggen och på instagram. Anmäl dig på min facebooksida så vet jag att du är med! Jennie Walldéns Smaker heter den på facebook.

Det är redan många som hänger på – så kul kommer det garanterat att bli! Du kan ställa frågor till mig och de andra medlagande under tillagningen – vi kör interaktivt!

Så här är receptet på genuin koreansk kimchi “Jennie style”! Jag kör dubbel sats, du gör det som passar dig bäst. Kimchin går ALLTID åt hos mig, lååångt innan den är i närheten av att bli gammal. Tål att stå i kylen i minst 1-2 månader, så länge man alltid har rena bestick när man tar i burken. Jag lägger alltid upp det jag tror kommer gå åt för stunden i en skål.

704x396(ByMaxScale_TopLeft_Transparent_True_True)

Tid: 30 minuter + 1,5 timmes saltning + 2 dagars fermentering

1 stort salladskålshuvud, skuret i ca 4 cm bitar
2 msk salt
1,5 dl vatten
2 msk rismjöl (finns i välsorterade livsmedelsbutiker)
1 msk socker
1 msk riven ingefära
2 tsk riven vitlök
0,5 gul lök, riven
0,5 dl fisksås (finns på asiatiska hyllan i livsmedelsbutiker)
1 dl gochujaru, dvs koreanskt chilipulver (kan ersättas med vanligt milt chilipulver eller 50/50 paprikapulver och chiliflakes)
10 räkor, skalade och finhackade
5 salladslökar, tunt skivade
1 morot, skuren i tändsticksstavar
10 cm rättika, skuren i tändsticksstavar

1. Lägg salladskålen i en stor skål. Separera bladen väl. Strö saltet över salladskålen, blanda försiktigt, men noggrant så alla blad täcks med salt och låt stå i 1,5 timmar.
2. Skölj salladskålen grundligt 3 gånger för att få bort överflödigt salt.
3. Koka ihop vatten, rismjöl och socker till en tjock och något genomskinlig blandning. Låt svalna något och blanda sedan i ingefära, vitlök, lök, fisksås, chilipulver och räkor och rör noga.
4. Tillsätt de finskurna grönsakerna och den saltade salladskålen till chiliblandningen och blanda noggrant, gärna med händerna så inte grönsakerna går sönder.
5. Lägg i glasburkar, täck med plastfolie och sätt på lock. Fyll inte burkarna helt upp, då det behövs plats för fermenteringen.Låt stå framme i rumstemperatur i 2 dagar. Kimchin ska bubbla av jäsningen och är då klar att ätas. Förvaras sedan i kylen.

Själv tycker jag att kimchin är godast efter 2 veckor, men det är en smaksak. Koreaner äter även gärna kimchin nygjord, så det går så klart också bra!

Jag har fått några frågor gällande räkorna i rumstemperatur, och visst kan de uteslutas, men ger extra havssmak som då försvinner. Goda mjölksyrabakterier som syrar kimchin är mycket starka och tar över ev dåliga bakterier som skulle kunna uppstå så man behöver inte oroa sig för att bli dålig. Men om du känner dig otrygg, uteslut då räkorna. I Korea vid havskusten gör man kimchi med råa ostron…  Och har gjort i alla tider.

IMG_2275   IMG_2276  IMG_2281

Inför mitt gästspel på Årstiderna by the Sea gjorde vi mitt livs största sats kimchi – till flera hundra personer! Så här så det ut då. Och alla var nyfikna, vill jag lova. Och vi hade väldigt kul. Som vi kommer ha imorgon. Är ni redo! Till ICA, Coop eller var ni nu handlar och ladda med ingredienserna! Det ska jag nu. Hoppas vi ses kl 19 imorgon onsdag!

4 thoughts on “Recept på min bästa kimchi! Häng med och laga med mig imorgon kväll, onsdag!

  1. Pingback: Mattrender 2014- Mera smaker, mera grönt och mindre svinn | Helena Helt Enkelt

  2. Magnus

    Hr gjort denna nu några gånger. Grymt god! Har dock ökat på vätskenivån till det dubbla. Kompenserat med lite mer fisksås. Tack!

    Reply

Leave a Reply

