Soppa på en spik. Eller på kycklingrester. Chicken chowder it is!

I måndags grillade jag kyckling hemma. (Receptet finns här på bloggen.) Det blev en del kyckling över och den ville jag göra något gott med. Kan låta konstigt, men ofta när jag har helgrillat kyckling sparar jag kycklingbenen (själva skelettet) som ingen haft i munnen och kokar fond på det. Och det fina är att ofta sitter kryddor kvar så det är bara att lägga skrovet delat i mindre bitar i kokande vatten och låta koka i en timme eller två så har man fått ur det mesta av smaken. Och sen koka ner något, om man vill. Det hela sköter sig själv så då kan man slänga in en hög tvätt, leka lite med sina barn eller kanske ringa en gammal vän under tiden.

1236974_531785403559677_196512912_n

Kycklingfonden puttrar på.

Så igår bestämde jag mig för att göra kycklingsoppa. Chicken chowder för att vara mer precis.  I USA lagar man ofta clam chowder och även chocken chowder med mjölk och grädde i och det passar ju finfint till kyckling! I orginalförfarande har man även bacon i och ganska lite grönsaker samt att soppan är redd att bli ganska tjock. Jag gjorde den mer på mitt sätt, utan bacon och med mycket grönsaker i. Fast fortfarande med mjölk och grädde i. Gott!

1176155_531800120224872_1402911602_n

 

Så när fonden kokat klart hade jag ca 1,5 liter fond, tunn som buljong. Sen gjorde jag såhär med detta jag hade hemma:

1 lök i skuren i  halvmånar
1 blekselleristjälk i tunna skivor
3 stora potatisar i tärningar
3 små morötter i slantar
1 liten purjolök i slantar
1 burk majs
2 dl mjölk
1 dl grädde
1 msk vetemjöl för redning
Det bortplockade resterande kycklingköttet skuret i munsbitar (som jag plockat bort från skrovet, det var nästan en hel kyckling kvar,förutom en filé och två klubbor)

1. I en tjockbottnad gryta, stek lök, selleri och morot till det är mjukt. Lägg i potatis. Häll på 1,5 liter kycklingfond (eller buljong, om du inte orkar koka den själv) och låt koka i 10 minuter.
2. Lägg i purjolök, mjölk och grädde och koka ytterligare 5 minuter. Blanda mjölet med lite vatten och häll i en tunn stråle i soppan under omrörning.
3. Lägg i majs och kyckling och låt bli genomvarmt.
4. Salta och peppra ordentligt med nymalen svartpeppar.

Min soppa hade lite smak av dragon, vitlök och citron, eftersom kycklingen var grillad med just dessa smaksättare. Det var helt oplanerat, men gott!

Ja, inte direkt något glamoröst recept, men det var väldigt många som ville ha receptet efter jag lagt ut bilder på facebook och instgram. Så här har ni världens kanske mest vardagliga soppa från mig. Hoppas ni gillar den!

Leave a Reply

