Grönland – vackrare får man leta efter!

Igår kväll kom jag hem ifrån vackra Grönland. Vilket fantastiskt vackert ställe! Världens största ö med endast 57 000 invånare. Det blir inte mer glesbygd än såhär. Mobilnätet och internettillgänglighet är både inte så bra och otroligt dyr. Så jag berättare nu för er såhär om resan lite i efterhand.

I tisdags morse åkte jag med Minna från Marine Stewardship Council, Pär och Marianne från Royal Greenland samt fotografen Peter från Kastrup till Grönland. 4,5 timmars flyg till Grönland och sen 1 timme i ett litet propellerplan norrut till Ilulissiat, där den stora inlandsglaciären kalvar av isberg som sen flyter ut på havet. Mäktigt värre.

Inlandsisen från luften
Inlandsisen från flygplanet.

Resan är ganska lång och dyr, men upplevelsen desto större när man kommer fram. Allt är annorlunda på Grönland. Ilulissiat är Grönalands tredje största stad och har 4500 invånare. Ja, ni läste rätt. 4500. Hit åker de flesta turisterna för att se inlandsisen bli till flytande glaciärberg, åka på valsafari och titta på fisket och den vidunderliga naturen.

spetsigt blått isbergBlå isberg

Och det finns verkligen mycket fisk och skaldjur! När inlandsisen släpper stora isberg som flyter ut i havet drar isbergen upp mineraler och näringsämnen från havsbotten på ett unikt sätt. Plankton, krill och räkor stormtrivs, vilket bidrar till att många andra fiskar och valar frodas i dessa vatten. Det finns helt enkelt mycket mat! Halva Grönlands BNP baseras på det industriella fisket och här fiskar man i bland de renaste vatten där är på jorden. Ishavsräkor, grönländsk liten hälleflundra, torsk, snökrabba (mindre än kungskrabba, men väldigt liknande smak och utseende), pilgrimsmusslor, rödfisk och stenbit, men även annan fisk och skaldjur. Jag hade turen att få följa med en liten räktrålare för att få studera hur det går till när man fiskar ishavsräkor. De säljer i sin tur räkorna till Royal Greenland som sen paketerar och ev skalar och fryser ner dem innan de exporteras till hela norra Europa och även Asien. Vilken upplevelse! På turen jag var med fångade man 4 ton räkor i ett enda uppdrag av trålen och näst intill obefintligt med bifångst. Inga “onödiga” fiskar tas upp ur havet som sen dör och kastas över bord, utan nära endast räkor och massor av sådana fångas. Och så fantastiskt det var att få hålla sprattlande räkor i händerna för att sen skala finfärsk och äta rå. Som man gör i Japan på sushi. Så fantastiskt gott! Det är nog asiaten i mig som kommer fram mest här, men jag älskar rå fisk och skaldjur. Speciellt när man fiskat dem själv i ishavet! 🙂

skalar räka på fisktrålaren Så glad var jag att få vara med på räkfisket!

Räkorna är sedan tidigare iår Msc-certifierade och är en del av hållbart fiske för levande hav även i framtiden. Det tycker jag gör att räkorna smakar ännu bättre! Läs mer om Marine Stewardship Council på http://www.msc.org

räkfångst!Fångst som heter duga!

Jag hade den otroliga turen att få se valar. Trodde aldrig att jag skulle få se sådana på så nära håll! Det var oväntat och helt fantastiskt! Vi såg sex knölvalar som hämtade andan men som även hoppade upp ovanför vattenytan, allt på nära håll. Helt fantastiskt! Tyvärr fångar inte min kamera närheten och magin riktigt, men detta är ett minna jag kommer ha med mig för livet.

IMG_1701

Troligen är grönlänningarna det folk på jorden som lever närmast naturen idag. Och man fiskar och jagar det som finns runtomkring. Och lever i ett med naturen. Man jagar till en del andras förfasan både säl och val. Och det kan tyckas brutalt i mångas ögon, men detta är något man gjort sedan urminnes tider. Man jagar valen på kvot och allt, verkligen allt av djuren man fångar tillvaratas. Vilket innebär att man äter både val och säl. Jag har testat en liten bit av båda, de har båda en distinkt smak som jag tror man måste växa upp med för att uppskatta. Men jag skulle aldrig prova någon av dem på någon annan plats än just här. Här är de en del av livet och historien.

Förutom val och säl har man en del andra exotiska rätter där. Man äter mycket torkad fisk (fungerar bla utmärkt som färdkost på långa hundslädeturer som varar dagsvis för att fiska på vintern), räkor, kokt och stekt fisk, snökrabba (min favorit!). Snökrabban ser ut och smakar som kungskrabba, men är mindre i storlek. Fantastisk!

snökrabba
Underbara snökrabban!

Förutom specialiteter från havet jagar man också på land. Det som finns att jaga är framför allt vild ren och myskoxe. För svenskar är renen ganska välkänd. Personligen har jag endast ätit det några gånger livet, men aldrig testat myskoxe innan jag kom till Grönland. Den smakar ganska distikt av vilt med ett grövre kött än vanligt oxkött. Men inte alltför olikt.

grönländsk bbq
Myskoxe och ren på BBQ.

Dessa vidunderliga vyer! Man blev mållös hela tiden. Jag bjuder på litet plock ifrån mina foton som jag tog hundratals av på den grönlänska naturen. Breath taking!

IMG_1413

 

IMG_1649

IMG_1642

IMG_1627

IMG_1560Upptäckarlystnad!

Summerat har jag haft en helt otrolig upplevelse för livet! Tack Minna på Msc och Pär och Marianne på Royal Greenland för en fantastisk resa! Och Peter, för fototips och kommande fina bilder. (alla bilder här är mina – så ni kan tänka att om amatörfotografen jag med en enkel kamera kan ta så fina bilder – tänk då så vackert det är i verkligheten!)

Jag kommer återkomma till Grönland här på bloggen med matminnen längre fram. För de var många! Och av olika slag. Vi ses! Ha en fin dag i sensommarsolen!

 

4 thoughts on “Grönland – vackrare får man leta efter!

  1. Lars Jackson

    Hej Jennie!

    Du ser ut att varit med om något stort. Jag ser fram emot flera rapporter från din resa.

    Mvh\\Lars

    Reply
  2. frugnu

    Vilken resa och otroliga bilder. Det måste verkligen vara ett minne för livet och ganska cool upplevelse som inte allt för många varit med om.
    Hoppas du får en fin helg och en fantastisk kväll på galan. Håller tummarna för ett hattrick.
    Kram Maria

    Reply

Leave a Reply

