Svenska alger på vårt svenska semesterbord

Jag gillar verkligen alger. Tycker att det är gott och lagar gärna soppa med wakamealger, sjögrässallader med sesamvinägrette och friterar nori (torkade pressade japanska/koreanska alger) och dekorerar min mat med. Och gör furikakeblandningar med sesamfrön och torkat sjögräs som jag använder som krydda till asiatiskinfluerad mat. Dessutom är ju alger förutom att vara gott rena rama hälsan själv. Supergott och sprängfyllt av vitaminer och mineraler samt rikt på de livsnödvändliga  AHA och DHA, som vår kropp inte klara sig utan (och som finns även i bla i fet fisk).

Semester i Bohuslän. Vackra och fina alger i det kristallklara vattnet överallt. Självklart måste jag plocka alger och tillaga.

Sjögräs i kristallklart vatten

Så det blev de klargröna algerna, både salladsbladaktiga och smala strimlor,  som växer på stenar med mycket vattenflöde runtomkring. Glöm allt vad illaluktande tång heter. När algerna är färska och friska doftar det endast salt hav. Inget annat. Tång som flyter upp på stränderna och luktar illa är havets eget sätt att kompostera – dvs tång som dött och inte ska vara i havet mer. Och den vill vi inte äta – utan den friska fina som som växer på stenar och klippor i havets botten. Yes!

Tång tvättas

Sjögräs på tvättning.

Sjögräset tvättade jag ordentligt flera gånger för att släppa ev sand/småsten och små tångkryp, typ räkor. Sen gjorde jag en enkel sallad på denna med en asiatisk vinägrett med lite finhackad knipplök (mildast möjliga!), sesamolja, ljus soja, lite honung och chiliflakes. Och det blev riktigt gott!

Svensk sjögrässallad

Denna avnjöt vi till kyckling cashew (recept finns tidigare på bloggen) sittande ute för middag vi solnedgången vid 9-tiden på kvällen. Vi blev italiensk tid på mat, med svenska råvaror och asiatiska smaker. En perfekt kombo om ni frågar mig!

Kyckling cashew har blivit en riktig familjefavorit hos många som om ni inte har testat så rekommenderar jag att prova den hemma. Både stora och små brukar älska den och äta ofantliga mängder! Snabb och enkel är den också att göra!

Kyckling cashew i Hunnebo

Hoppas ni har underbara sommardagar ni med!  Vad hittar ni på? Tar ni semester från även matlagningen (vilket är väldigt skönt ibland!) eller lagar ni mer än vanligt? Vad äter ni helst när ni är lediga?

Soliga hälsningar från mig på västkusten!

I Hunnebo

2 thoughts on “Svenska alger på vårt svenska semesterbord

  1. Malin

    Tack underbara Jennie för otroliga recept o underbara bilder. Du är så inspirerande och jag blir så glad av dina bilder o inlägg. Önskar dig en fortsatt härlig semester med familjen.

    Reply

Leave a Reply

