Salta bad kräver salta skaldjur!

Ni som följer mig på facebook och instagram vet att jag är på härlig semester i Hunnebo i Bohuslän. Västkusten med sina salta bad från nakna klippor, vackra öar av rosa klippor och framför allt fantastiska skaldjur och fina fisk. Havet är blått och klart och himlen molnfri. Detta är livet! Jonas, jag och barnen är här med våra vänner Kristina och Palle och deras gulliga små killar. Vi hyr hus med vidunderlig havsutsikt som tar andan ur en varje morgon man stiger upp för att göra frukost, går dagarna igenom utan att ha koll på tiden, fiskar krabba, döper ålar vi skymtar under bryggan i hamnen, solar, badar och äter gott. Livet går i ett lunk här. Ingen stress och inga måsten. Bara semester.

Hunnebo

Det finns mycket gott från havet här. Igår morse kokade jag havskräftor som vi köpte råa. Det var längesen jag gjorde det – oftast är kräftorna som finns att köpa i fiskdisken i Skåne redan kokta, så att få koka dem själv kändes väldigt lyxigt och roligt att göra igen. Jag tycker det är härligt att få smaksätta sina havskräftor själv efter egen smak och egenkokta havskräftor blir ännu godare än färdigköpta, om möjligt!

Havskräftor

Kräftor innan kokning.

Igår kokte jag dem i lag enligt nedan:

2 kg råa havskräftor
4 liter vatten
8 msk salt (det ska smaka rejält salt!)
1 msk socker
0,5 liter öl
5 rejäla krondillskvistar, både stjälk och kronor

Koka upp allt utom kräftorna så lagen tar rejäl smak av dillen och ölen fått koka upp ordentligt. Lägg i en handfull kräftor i taget och låt koka tills de flyter upp. Detta tar 3-5 minuter beroende på hur stora kräftorna är. När de flutit upp är de färdigkokta. Ta upp ur kastrullen och lägg åt sidan medan du kokar resten av kräftorna. När alla är färdigkokta lägger du tillbaka dem i kastrullen (eller i två om de inte får plats) tillsammans med lagen. Kyl snabbt i iskallt vattenbad och som byts flera gånger till det hela är kallt nog att sätta in kylen.
Äts kalla, bäst med en hemslagen majonnäs, ett gott frasigt bröd, smör och ost, om du frågar mig. Och lite vitt vin till också så klart!

Havskräftsmiddag

 

Denna lag funkar även suveränt att koka hummer i (gjorde jag väldigt ofta när jag bodde i London bredvid China town där det fanns en jättebra fiskhandlare som alltid hade levande humrar – lyxigt värre!) och även att ha som lag till insjökräftor. Mångsidig med andra ord! Gott varje gång.

One thought on “Salta bad kräver salta skaldjur!

Leave a Reply

