Härliga, ljumma sommarkvällar och maten därtill!

Äntligen är de ljumma sommarkvällarna här! Vi längtar och hoppas på den ultimata höjden av sommartecken i vårt värmetörstande land och nu äntligen har den visat sig. Den ljumma sommarkvällen då man kan sitta ute hela kvällen utan att behöva kämpa emot kylan innan man tvingas att ta på sig stickade tröjor och filtar om man ska stanna ute.

Och då vill man så klart grilla dessa härliga varma kvällar! Grillningen kan vara allt ifrån en enkel korvgrillning till grillbuffé av avancerad art. Jag tycker att båda ytterligheterna har sin charm.

I fredags hade vi delar av släkten över på födelsedagsfirande av Dantes fjärde födelsedag och min svägerskas dito + 40. Det blev goda grejor i form av svenska kungsräkor au naturel samt grillade blåmusslor som snack till drinken innan maten. Svenska kungsräkor hittade jag på ICA Emporias fina fiskdisk och de var verkligen goda! Stora och lite platta och lite rödare än vanliga räkor. Musslorna skrubbade jag lite snabbt och drog av skägg på dem som hade. Sen på grillen, vänta halv minut efter öppnadet och sen pressa citron, mycket salt och peppar över. Gott!  Till drack vi äntligen det fina fläderbubblet som jag gjorde för 2 veckor sedan. Det blev bättre än jag förväntat mig och mycket uppskattat av gästerna. Så härligt!

Kungsräkor  grillade musslor  fläderbubbel

Till det grillade blev det chiliensk pebre (het tomat-och koriandersalsa), fluffig dijonaioli, blandsallad, kokt färskpotatis och vattenmelon,- feta- och myntasallad. Jag hade turen att springa på svenska lila sockerärtor i affären och de förhöjde hela salladen. Så goda!

Lila sockerärtor

grilltillbehör

Till ovan tillbehör åt vi grillade kycklingben, bbqkarré och kryddstarka färska korvar. Tyvärr hann jag inte ta något kort innan det redan hade ätits upp! Men min tallrik såg ut så här – överfull!

Grilltallrik

Till efterrätt åt vi Lottas mumsiga daimtårta med mandelbotten. Den hann också slinka ner innan kameran hann fram. Rykande åtgång!

One thought on “Härliga, ljumma sommarkvällar och maten därtill!

Leave a Reply

