Vad man önskar sig när man fyller 4 år…

Igår fyllde min min yngste sötnos Dante 4 år. Hipp hipp Hurra! Det blev väckning med presenter och frukost på sängen i form av scones och pannkakstårta.

IMG_0671   På Tivoli   IMG_0637

Vad tiden flyger! Jag tycker inte det var längesen han låg i vagnen och sov under långa barnvagnspromenader. Dem minns jag med varmt hjärta, alla dessa barnvagnspromenader, i ur och skur. Kan ibland se mammor med vagn och tänka tillbaka på just dessa härliga promenader när man fick frisk luft med sin underbara, mjuka och goa unge som var nöjd i vagnen (där var mina nog allra mest tillfreds, förutom i famnen då!) , lite skön motion och en stund för reflektion. Livet gick lite i lägre tempo då helt enkelt. Sen gillar jag ju när det händer mycket runtomkring, men man får inte glömma att alla faser har sina glimrande stunder!

Så lille Dante börjar bli stor nu. 4 år. Han önskade sig en massa leksaker, så klart. Och att åka till Tivoli i Köpenhamn. Och pizza till middag. Så yes, Tivoli and pizza it was.

Ni som följer bloggen vet att vi verkligen gillar pizza i vår familj. Jag älskar att baka pizza själv, och tycker att det är så roligt att man med samma botten, men med lite olika topping kan variera slutreslutatet så mycket. Och bestämma själv exakt vad man vill ha på. Jag brukar alltid göra pizzorna lite avlånga och som halva plåten i storlek. Och sen blir det alltid minst 3 sorters pizza varje gång. Det är ju så kul! Jag lägger mycket krut på att få en till en bra deg och en god tomatsås, samt god ost som jag river själv (köper aldrig färdigriven!). Då är förutsättningarna goda för fantastiska pizzor! Igår blev det sveciaost och västerbotten samt buffelmozzarella.

Varianterna just igår blev:
– Tomatsås, ost, championer och skinka (barnens favvo)
– Tomatsås, ost, rödlök, fänkål, milanosalami och chiliflakes
– Pizza bianca, dvs utan tomatsås. Med creme fraice, ost, zucchini, kastanjechampioner, tryffelolja (gärna med bitar av tryffel i) och mangold.

Födelsdagspizzor

Trångt på serveringsbrädan!

Tänk på att ha högsta möjliga värme på i ugnen och att förvärma plåtarna så blir det nästan “stenugnsbakad” effekt. Botten blir frasig och härlig då. Recept på deg och tomatsås finns i tidigare inlägg i bloggen.

Efter pizzan blev det Dantes favoritchokladkaka och vaniljglass, så han somnade som en väldigt mätt och nöjd nybliven 4-åring. Och vi andra med, fast lite äldre är vi.

One thought on “Vad man önskar sig när man fyller 4 år…

Leave a Reply

