Festmeny!

Onsdag förmiddag och juli har anstormat sedan måndags! Nu är det inte långt kvar till semestern! Bara några dagar kvar. Kanske några av er börjat semestern redan?  Vad har ni för semesterplaner?

Jag tycker att semestern alltid innebär mycket god mat och dryck och ibland måste jag hejda mig så det inte ska bli festmåltider varje dag – det sätter ju sig runt midjan om det blir för mycket av det goda – varje dag!

Jag tycker att man ska unna sig livets goda, men försöker själv att inte göra det varje dag. Ibland kör jag grädde och vin, ibland snålvatten.  Så blir det en bra balans.

Min man Jonas fyllde 40 år i fredags och vi firade detta med att åka till Ystad Saltsjöbad bara familjen. Det har varit mycket jobb för oss båda på sistone och det var skönt att åka iväg och vara tillsammans på ett härligt ställe bara vi i familjen. Vi badade (till barnens stora förtjusning),  åt och drack gott och hade det riktigt fint. I lördags hade vi kalas för nära släkten för att fira “dubbeltjugoåringen” och då ville jag att vi skulle äta något riktigt klassiskt till huvudrätt som jag vet att födelsedagsbarnet älskar! Och så lite nya, spännande inslag. Så menyn blev följande:

Italienska bläckfiskcrostini
Dryck: Champagne Pol Roger

942333_500735406664677_327951161_n

Bläckfisk är lite polariserande och jag vet folk som både älskar och avskyr bläckfisk. Inte så många som tycker att det är “sådär”. Själv gillar jag de små rackarna, speciellt de små “Moscardini” typerna från Italien och blir alltid glad när jag hittar fina färska exemplar i fiskdisken. Här fräste jag bara på dem snabbt i olivolja med vitlök, chili, citron och persilja och la sen över crostini. Även den smått skeptiska Klara, 15 år, tyckte att de var goda. 🙂

Sen följde förrätten som jag ville hålla enkel och somrig. Jag valde Fröyalax som man vanligtvis använder till den bästa sashimin och finns att köpa i välsorterade fiskdiskar. Till den blev det hemslagen dijonaioli, dillmajonnäs, gurka, forellrom och stekta brödsmulor.
Dryck: Stoneleigh Sauvignon Blanc

Förrätt med Fröyalax

 

Sen följde en av födelsebarnets favoriträtter – Oxfilé med hemslagen bearnaise, rödvinssky, brynt sparris och knipplök samt rostade tomater. En klassiker som de flesta uppskattar mycket! Dryck: La Tryfferière (rött vin köpt i Paris)

Oxfile med bea, rödvinssky

 

Middagen avslutade vi med pavlova på citronmaräng, flädergrädde och jordgubbar
Dryck: Kaffe och avec

Pavlova på citronmaräng, fläder och jordgubbar

 

Hoppas att ni kanske har fått lite inspiration inför kommande festmåltider under semestern – kanske planerar du något festligt redan nu till helgen?

Ha en skön onsdagseftermiddag!

3 thoughts on “Festmeny!

  1. Mia Bark

    Herregud vilken läcker meny……Du är grymt inspirerande med dina recept och bilder. Semestern tillbringar familjen Happyvardag på longstay i Florida och här blir det mycket restaurangmat. Det finns underbara råvaror, men tyvärr lite dåligt utrustade hemmakök, så lite längtar jag efter min vanliga matlagning. Kram Mia

    Reply
  2. jenniewallden Post author

    Longstay i Florida med hela familjen – låter toppen det! Har aldrig varit där men har hört från säkra källor att den floridianska “hummern” eller langostinen, som jag tror snarare det är, är både riklig, inte så dyr och god där. Jag som älskar skaldjur… Ha en helt underbar vistelse och din vanliga matlagning kommer du ju med säkerhet hem till så småningom. Njut av att bli uppassad och slippa ta hand om disken!
    Må så gott!
    Jennie

    Reply

Leave a Reply

