Smörgåstårtans återkomst!

OK, såhär är det. Min min diggar smörgåstårta. En bra sådan. Men han får inte det så ofta. Typ aldrig. För när äter man smörgåstårta? Denna svenska tradition tas numera bara upp begravningar och kanske, möjligtvis vid dop. Vi kan bara konstatera det, smörgåstårtans glansdagar är förbi. Dess bästa period var troligen under sent 70-tal och stora delar av 80-talet. Då minns jag att det var mycket smörgåstårta på olika tillställningar. Jag var barn och borde kanske inte gillat smörgåstårta så mycket. Men det gjorde jag, speciellt att dekorera den. Min mamma brukade göra tårtan, ibland fick jag hjälpa till, och sen överlämnade hon dekorationen till mig. Så roligt det var! Jag älskade att pyssla om smörgåstårtan så den skulle bli så vacker som möjligt. Många laxrosor och räkhögar har jag byggt i mitt liv! Och så stolt jag var sen när hela verket var färdigt. Det blev ju så maffigt och fint. Högsäsongen för smörgåstårtorna övergick till lågsäsong och jag blev även äldre och vågade mig ut på mer avancerad matlagning. Men dekorationen av barndomens smörgåstårtor bär jag alltid med mig med glädje i hjärtat.

Så det blev faktiskt en positiv överraskning när jag ganska nyligen insåg att min man faktiskt gillar smörgåstårta! Väldigt mycket om det är en bra sådan. Så när han skulle fylla 40 år i fredags smidde jag värsta planerna till en riktigt fin smörgåstårta till honom att överraska med till frukost. Den finaste smörgåstårta jag kunde uppbringa, utan att vara för magstark på morgonen, samt champagne, jordgubbar och starkt kaffe, det var det Jonas fick som 40-årsfrukost. Om han blev glad? Överlycklig! Nedan följer receptet så kan även du göra någon du tycker om lika glad!

Jonas smörgåstårta

Smörgåstårtan har 3 lager fyllning och 4 lager bröd, här i detta fall formfranska, det största du hittar. Till en tårta som bör räcka till ca 8 personer behöver du:

Dekoration och själva tårtan:
16 skivor stora formfranska
1 squash i tunna skivor på längden, skär med mandolin eller osthyvel, rulla ihop till höga rullar
5 dl creme fraiche, vispa den fluffig
en handfull rädisor, sköljda och delade på mitten
en gurka, skalad och kärnhuset borttaget, hacka i små kuber och blanda med 1 msk finhackad dill
Finhackad gräslök
Ärtskott

Tonfiskfyllning:
1 stor eller 2 små finhackade färska vårlökar
1 burk fin tonfisk i olja av bra kvalitet
1 dl majonnäs, gärna fullfett, dvs 80% fett
1 dl grekisk yoghurt
En nypa salt och nymalen svartpeppar
1/2 msk pressad citron
Blanda ingredienserna väl.

Ägg- och krassefyllning:
6 hårdkokta kalla ägg, grovhackade
1 1/2 dl  majonnnäs, fullfett
En låda smörgåskrasse, klippt
En nypa salt
Rejält med nymald svartpeppar
Blanda ihop ingredienserna väl.

Räk-och dillfyllning:
3 dl skalade räkor, torka av ev. vatten, grovhackade
3 stora finhackade salladslökar
1 näve dill, finhackad
1 nypa salt och nymalen svartpeppar
1 dl majonnäs, fullfett
1 dl grekisk yoghurt
Rivet zest från 0,5 citron
några droppar pressad citron
Blanda ingredienserna väl.

Gör så här:
Gör rörorna först och låt stå i sina skålar.
Skär av kanterna på bröden och lägg ut de fyra första brödskivorna i en fyrkant.
Bred på tonfiskfyllningen, det ska vara tjocka lager. Lägg på fyra skivor bröd, tätt då de bildar en helhet.
Bred på ägg-och krassefyllningen. Lägg på fyra skivor bröd som ovan.
Bred på räk-och dillfyllningen. Lägg på de sista fyra skivorna bröd.
Täck nu tårtan runt om och ovanpå med den vispade creme fraichen. Jämna till kanterna med en kniv eller tårtspade.
Dekorera med squashrullar, rädisor, dillgurkan, gräslök och ärtskott.

Nu återväcker vi den här gamla svenska klassikern! Lycka till med din!

3 thoughts on “Smörgåstårtans återkomst!

  1. frugnu

    Älskar smörgåstårta, mmm så gott det är. Och denna ser fantastisk ut. Vill bara passa på att säga att jag idag prövar receptet på special Ribs, luktar gudomligt. Ha en fin kväll bästa Jennie.

    Reply
    1. Jennie

      Visst är smörgåstårta toppen! Och vad roligt att du lagar special ribs ikväll! Hoppas ni kommer gilla dem! De är goda till ris och chilipicklad gurka. Eller med potatis- och palsternackspure med äpple- och rödlökssallad. Eller på surdegsbröd med coleslaw. Eller med potatissallad på nypotatis, crème fraîche, majo, vårlök och hyvlade rädisor. Eller… Tja, de är faktiskt goda till det mesta! Vad har ni till ikväll?
      Smaklig spis och trevlig kväll!
      Jennie

      Reply
      1. frugnu

        Hej!
        Å dom var ju galet goda, vi hade ris, broccoli och en enkel basilikasås till. Barnen åt som galningar.
        För ett tag sedan förfinade jag en av dina marinader , kokade upp och gjorde till en glacé, lade även till vitlök, blev väldigt gott.
        Tack för att inspiration du ger, du är så grym! Önskar jag var hälften så duktig.
        Ha en underbar dag.
        Kram ❤

Leave a Reply

