Sommarkakan nr 1 hos mig – med jordgubbar, vit choklad, kardemumma och brynt smör. Mmmmm.

Häromdagen bakade jag en kaka. Som alltid i mitt fall gällande bakning var det en enkel kaka. Min filosofi är att om man har smör, ägg,  socker, frukt och choklad i något så borde det inte vara så svårt att få riktigt gott! Finliret i bakning lämnar jag gärna över med varm hand till konditorn medan när jag själv bakar vill jag gärna ha kombon jätteenkelt + jättegott. Bilderna på min jordgubbs- och vit chokladkaka med kardemumma och brynt smör talar sitt eget språk.

Sommarkaka innan grävning

Sommarkakan innan gräddning

När jag la ut dem på facebook var det många som ville ha recept för att baka samma. Så här kommer det!

2 ägg
2 dl rörsocker (går bra med annat socker om du inte har rörsocker hemma)
75 gr smör
1 dl mjölk
3 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
1 tsk vanlijsocker
2 tsk kardemummakärnor
250 gr jordgubbar skurna i halvor
150 gr grovhackad vit choklad

1. Stöt eller mortla kardemummakärnorna. Blanda med mjöl, vanlijsocker och bakpulver.
2. Vispa ägg och rörsocker riktigt pösigt och luftigt.
3. Bryn smöret. Det ska bli dofta kola och bli gyllene i färgen. Slå i mjölken .
4. Häll det smör-och mjölkblandningen i äggsmeten och blanda. Häll sedan i mjölblandningen och blanda försiktigt tills det blir en jämn smet.
5. Håll i smörad och bröad form och lägg i jordgubbar och vit choklad jämt över kakan.
6. Grädda i nedre delen av ugnen på 175°c i 35 minuter.
Låt vila en stund innan du skär upp kakan. Servera gärna med vaniljgrädde eller halvt smält vaniljglass. Eller bara som den är på picknick – passar perfekt!

Färdiggräddad sommarkaka

Kakan blir också fantastiskt god med rabarber – då byter man helt enkelt ut jordgubbarna mot 500 gr rabarber som först vänts i några matskedar socker. Eller så blandar man rabarber och jordgubbar – alla varianter är underbara!

Lycka till med baket!

3 thoughts on “Sommarkakan nr 1 hos mig – med jordgubbar, vit choklad, kardemumma och brynt smör. Mmmmm.

  1. Sandra

    Låter som en sommarkaka i min smak. Tror jag skall göra en och traska över med den och överraska våra nya grannar imorgon.

    Reply
  2. Maria J

    Den var fantastiskt god! Gårdagens kaka försvann i ett nafs…. men man kan ju göra en ny idag 😉

    Reply

Leave a Reply

