Comfort food i alla lägen – min vän pizzan

Efter två väldigt hektiska veckor överfulla med jobb, aktiviteter och resor kände jag mig ganska sliten i lördags kväll. Eller rättare sagt supertrött. Kände att orken inte var så stor men ville ändå äta något inbjudande och trevligt. Så jag bakade pizza. Konstigt nog inte barnens val denna gång som det brukar vara, utan faktiskt jag själv som kände att en hemgjord härlig pizza skulle vara lite omfamnande och även pigga upp mig. Och med lite rutin på pizzabaket så är det inget jobbigt. Min Kitchen Aid sköter knådning, degen jäser själv medan man kokar tomatsås och skär upp allt man vill ha på pizzan. På en timme står en härlig, rykande varm hembakad pizza på bordet. Inte så mycket längre än det tar om man beställer pizza, i alla fall ifrån en  pizzeria med mer italienskt stuk.

Som vanligt gjorde jag olika varianter och det blev

1. Barnens pizzor med tomatsås (recept finns tidigare på bloggen), västerbottenost, championer, mozzarella och kokt skinka.

2. Pizza bianca, min mans favorit, med creme fraiche, västerbottenost, färsk spenat, championer och tryffelolja (vi hade ingen riktigt tryffel hemma denna oplanerade lördagskväll)

3. Vegetarisk pizza med tomatsås, västerbottenost, mozzarella, sparris, zucchini, rödlök, färska tomater, rostade pinjenötter och parmesanost.

mise en place pizza 972_488639651207586_2005843377_n 970879_488633067874911_877351243_n

Det blev en lugn och skön middag med bara familjen och härligt lördagsmys, precis vad jag behövde. Mätt och belåten somnade jag i soffan strax efter 10 tills Jonas väckte mig så jag kunde komma i säng på riktigt.

Vilken skön natts sömn! Tror ni pizzorna bidrog? Kanske, men på söndagen vaknade jag och kände mig först mer död än levande, men kom igen starkt efter frukost med smoothie, äggröra med creme fraiche, prinskorv, söt melon och riktigt starkt kaffe. Mat kan verkligen vara riktigt stärkande ibland! 🙂

Leave a Reply

