Alla barn älskar köttbullar! Eller…?

Idag är mina barn på utflykt med dagis och skulle ha med sig matsäck. Douglas, min snart 6-åring önskade sig genast pasta pesto med stekt lax som är hans favoriträtt just nu. Vi kom fram till att den steka laxen inte längre känns stekt i en kall picknickväska så vi kom fram till att köttbullar blir bra till. Dante som även han älskar just pasta pesto med lax tyckte det lät bra med köttbullar han med.

Rent generellt när det vankas köttbullar hos oss så brukar jag göra laster. Vi alla fyra i familjen är helt tokiga i köttbullar så det brukar gå åt mer än man kan tänka sig för två barn och två vuxna. Och jag vill gärna alltid få några över att lägga på lut i frysen. Det har lagats en hel del köttbullar i det Walldenska hemmet och jag gör lite olika nästan varje gång. Ja, ni vet, man tager vad man haver, som jag säger ibland. För det mesta steker jag finhackad lök, men nu när det finns så fina färska vårlökar tycket jag att det ger fin smak att bara riva ner det i smeten. Blir gott! Fast jag gör lite olika varje gång så har jag några “hemliga” grejor som alltid går i. Inte hemliga nu längre och så här gjorde jag just igår:

Köttbullar

800 gr blandfärs (igår blev det 50/50)
1 dl mjölk
0,5 dl grädde
1,5 skiva formfranska
1 msk kikkomansoja
0,5 msk fisksås
1 tsk salt
generöst med både nymalen svartpeppar och vitpeppar
1 stort ägg
1 riven stor färsk lök
1 finriven liten vitlöksklyfta
Smör och rapsolja att steka i

1. Blanda mjölk, grädde, soja, fisksås och salt. Lägg i formfranska och låt bli helt mjukt i vätskan. Smula sedan sönder så det blir en lös “smet”. I med ägget och vispa runt ordentligt med en gaffel. Peppra.
2. Riv löken och vitlöken och blanda i smeten. Till sist blanda i köttfärsen och rör runt med händerna ordentligt så allt blandas.
3. Rulla till köttbullar i önskad storlek och stek gyllenbruna på medelvärme i både smör och rapsolja.

Jag gör oftast klassiska “svenska” köttbullar, utan speciella kryddor som kryddpeppar eller örter. Men en skvätt kikkomansoja och fisksås samt både vit-och svartpeppar är mina små tricks i mina köttbullar. Dessa går alltid i. Sen binder jag ibland smeten med kokt potatis, ströbröd eller rivet knäckebröd eller som här med hela brödskivor. Alla dessa funkar! Sen gör jag lite olika med löken. Steker den finhackad ibland eller river fint ibland när den färska vårlöken är så mild och fin som den är nu. Ofta hoppar jag även vitlöken, det beror på vad jag känner för. Men sen kan jag ibland dra på med mycket mer vitlök, spiskummin, koriander, kanel och kardemumma och servera i currysås – och då är köttbullarna plötsligt indiska. Eller istället med oregano och salvia i fläskfärsbullar kokta i en tomatsås – och så ja, så blev det polpette al pomodoro perfekta till pasta! Eller… eller… Ja, med köttbullar kan man göra otroligt mycket gott!

Då kan det ibland sticka till i mammahjärtat när man stått i evigheter och vänt sina egna köttbullar i en halv evighet och barnen sen inte vill äta. Och istället bara hugger in på pastan och gurkskivorna. Min väninna ringde nyss och berättade att hon hade det just så igår. Men det är ju så de är barnen. Nyckfulla, spontana och smaken ändras hela tiden. Nästa vecka kommer de älska de där hemmastekta köttbullarna igen! Jag brukar ibland påminna de små raringarna om att jag lagar mat för de ska få god och nyttig mat så de kan växa och bli starka ännu mer och fortare. Och så berättar jag att jag blir glad att de alltid åtminstone smakar på min mat och bestämmer sen om de vill ha mer eller inte. Det brukar landa hos dem och de smakar på det mesta. Men inte alltid. För trots allt – de är ju barn!

Leave a Reply

