Fantastiska dagar på gästspelet på Årstiderna by the sea!

Vilka bråda dagar det har varit! Jag har gjort så otroligt mycket spännande de sensate två veckorna. Tyvärr har bloggen blivit lidande, men nu är jag tillbaka och det med råge! Sen kimchimakeriet inför mitt gästspel på Årstiderna by the sea i Malmö som jag skrev om för 12 dagar sen har jag hunnit både vara med i 3 program på P4 Radio Kristianstad, träffat min samarbetspartner Sundqvist i Göteborg, jobbat på event i Vällingby och Väsby, förbereda mer inför gästspelet, pratat på scen inför nära 300 bokhandlare på bokhandlardagarna i Skövde, gästspelat 2 fantastiska heldagar samt varit på boksignering i Kristianstad. Så fullt upp med andra ord.

Den starkaste upplevelsen var att gästspela på Årstiderna by the sea. Redan när jag fick förfrågan blev jag jätteglad för det är en restaurang som jag verkligen gillar, som håller hög flagga och verkligen levererar fantastisk mat. Vacker miljö och trevlig service. Jag är oerhört glad och ärad att ha fått gästspela där. Med den fantastiska personalen med köksmästare Alex i spetsen var det endast ett rent och skärt nöje att få göra detta gästspel. Grymt duktiga! Att laga mat för mig handlar mycket om att göra andra människor glada, sprida glädje och visa omtänksamhet. Att få andra att må bra helt enkelt. Att under två dagar få göra detta till hundratals människor var en fantastisk upplevelse. Naturligtvis är det inte på samma sätt som att ha dessa människor på middag hemma hos mig själv, men att så många glada och nöjda människor njöt av maten och hade en trevlig kväll gjorde mig varm om hjärtat.

Jag fick hjälp av de grymmaste killarna med köksmästare Alex vid rodret – så otroligt duktiga och kunniga på sina saker. Lärde mig både ett och annat om hur det funkar i restaurangkök och bra saker att tänka på när det ska lagas fantastisk mat till måååånga.

kockarna på Årstiderna by the sea

Kockarna och jag på Årstiderna by the sea

Jag ville att maten skulle verkligen spegla mig och min mat. Så rätterna är sådana jag själv älskar, där både Sverige, Korea och Italien fått spela vars ett instrument i symfonin.  Så här blev menyerna och maten.

6581_487457554659129_739128661_n

 

Ibericogriskarré med koreanska smaker, kimchistekt ris och sommargrönsaker

 

Ibericogriskarré med koreanska smaker, kimchistekt ris och sommargrönsaker. Laxtartaren missade jag konstigt nog att fota nära.

 

865_487903534614531_33956480_n

 

 

 

Pilgrimsmussla, forellrom, wasabimajonnäs och furikake

 

Pilgrimsmussla, forellrom, wasabimajonnäs och furikake

 

Oxcarpaccio på koreanska

Oxcarpaccio på koreanska!

Torsk med brynt kimchismör

Torsk med brynt kimchismör

Semifryst melonsoppa med prosecco

 

Semifryst melonsoppa med prosecco

Efter dessa fantastiska dagar har jag fått mersmak på gästspel och att få nå ut med min mat till fler. Vi hoppas och ser vad som händer framöver.

Nu är det sena timmen så jag säger godnatt till er alla och hoppas ni kommer få en god natts sömn. Natti!

 

Leave a Reply

