“There is no such thing as a free lunch” – men en gratis kaffe eller tre!

Idag var jag i Kristianstad för att prata mat och livet med Helen på Radio P4 Kristianstad. Vi hade en trevlig pratstund och på torsdag (23/5)  ska jag tillbaka för att presentera min trerätters med “smör och grädde” som programmet heter. Tror jag kommer servera min mjölkchokladkräm som är ett säkert kort och sen funderar jag kring resten. Jag vill gärna göra något som är influerat från Korea men eftersom smör och grädde inte existerar i maten där överväger jag att laga något svenskt eller italienskt… Vi får se vart det bär. Kanske lågtempad röding med brynt sojasmör… Det är ju alltid gott! Ni får höra på torsdag helt enkelt. 10.30 är jag on air och på webben om menyn. Men redan 9.30 kommer jag att få provsmaka och diskutera morgonpratarnas lunchlådor på samma kanal. Ska bli spännande detta!

2839818_520_292

Om ni vill lyssna på dagen program så finner ni det på:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=101&artikel=5539256

Efteråt träffade jag mamma och min syster Jessica som bor kvar i Kristianstad för lunch. Vi åt på La finestra italiana, som jag aldrig varit på innan. Ett litet hål i väggen med god italiensk mat, stället ägs av en tvättäkta italienare, Nicola. Av en slump sa han “prego” till mig av en anledning och jag såg min chans att få prata italienska. Jag går alltid loss på det så fort jag får en chans, älskar att prata italienska med riktiga italienare! Visst är jag lite rostig, nu när jag inte pratar så ofta, men en gång i tiden kunde jag prata som en italienska, utan brytning på riktigt! Har även undervisat italienska två år på Medborgarskolan både i Staffanstorp och på Kungsholmen i Stockholm och saknar det ibland. Och saknar alltid Italien. Så som sagt, så fort jag får en chans att få utlopp för det italienska språket så går jag igång. Och idag var det tydligen uppskattat för restaurangägaren blev så glad av att prata med mig så han bjöd både mig, mamma och syrran på finkaffe! Så härligt italienskt och gjorde mig riktigt lycklig! Grazie!

Innan det bar hemåt mot Malmö träffade jag Kristianstadbladet för intervju och fotografering som blir en artikel i veckan. Samt imorgon är jag visst på framsidan av tidningen KristianstadsJournalen. Wow! Mycket Kristianstad för min del idag och denna vecka. Min gamla hemstad, barndomens och tonårens trygga famn. För det var det. Känner mig välkommen åter. 🙂

Leave a Reply

