Gremolatahavskräftor, supermör ribeye och mjölkchokladkräm

Sommarkänslan infann sig hemma hos mig idag. Svensk Damtidning var hemma hos mig idag och jag lagade vårig mat till dem, som i den soliga och varma dagen plötsligt kändes mer sommar än vår. Härligt! Jag bjöd på gremolatagratinerade havskräftor till förrätt, följt av koreansk ribeye, shiitake och honungsglaserad sparris och vårlök och mjölkchokladkräm med jordgubbar till dessert.

Havskräftor är alltid härligt och jag tycker att de är extra festliga när de är gratinerade i italienska smaker av citron, persilja och vitlök. Doften av gremolatan är medelhav och semesterminnen för mig så en kort verklighetsflykt fick jag idag när jag stod och hackade persilja och rev citronzest och vitlök. Mmmmm.

923118_10151402879871338_1794909130_n

Sen blev det ribeye, dvs entrecote på amerikanska. Köttet är underbart mört och skivorna tjocka, precis som entrecote ska vara. Jag la det kort i koreansk bulgogimarinad och halstrade det på ett grilljärn. 3 minuter på varje sida och sen i folie att vila. Under vilan stekte jag sparris och vårlök i smör som sen fick sällskap av oystersauce, honung och sesamolja. Och några steka shiitakesvampar. Med ganska vanliga varor blev det enkelt en asiatisk touch på rätten. Det jag gillar allra mest att göra! Toppades med hemgjort sesam- och norisalt. Köttet smälte på tungan och den svenska sparrisen var spröd och krispig. Underbart!

255577_10151402882671338_686901844_n

Som avrundning gjorde jag världens enklaste och väldigt goda dessert. Mjölkchokladkräm med årets första svenska jordgubbar. Skånska gubbar fyllda med smak. Äntligen!

21175_10151402884806338_1595824370_n

Mjölkchokladkrämen gör du superenkelt såhär: Koka upp 1,25 dl vispgrädde. Dra ifrån plattan från värmen och tillsätt 200 gr av din favoritmjökchoklad i bitar. Rör nogrannt tills all choklad har smält. Häll upp på 4 djupa tallrikar eller 4 glas och låt svalna i kylen. Toppa sen med jordgubbar, sikta lite florsocker över och dekorera med citronmeliss. Färdig att avnjutas!

Tre enkla rätter som känns lyxiga och härliga i sin enkelhet!  Detta var min lunch idag. Puh! Tur jag han med lilla löprundan i morse!

Leave a Reply

