Årets första färska makrill – barnen blev som tokiga!

Mina barn fullkomligen älskar stekt fisk. En av favoriterna är stekt makrill. Makrillsäsongen är maj till oktober och idag köpte jag för oss årets första färska makrill. Vilken lycka! Drygt 1 kg makrill blev ca 600 gr rensade filéer. Jag tänkte jag hade köpt så det skulle räcka till hela familjen. Tji fick jag. När barnen fick se att det var makrill till middag blev det glädjetjut i köket! Och de åt med glupsk aptit. Ett tag trodde jag nästan att jag hade två tonåringar vid bordet, inte en snart 4-och 6-åring. Jonas jobbade sent ikväll så han hann inte hem till middagen. Tur i oturen tyckte nog barnen som åt upp all fisken med mig. Som tog 4 små bitar av 16…

936148_10151403019856338_1288584949_n

Den vackra makrillen. Innan byxning, panering och smörstekning.

Jag saltar och pepprar makrillen och droppar rejält med citron på innan jag panerar den i endast ströbröd. Sen steker jag den bara någon minut på varje sida i generöst med smör i pannan. Klart att äta och idag blev det med kokt mandelpotatis med smält smör, gräddfil, gräslök och en liten klick lingon. Det var allt. Och väldigt gott. Vår på bordet.

922855_10151403084881338_393334194_n

 

Stekt makrill i bitar med kvällens tillbehör.

Jonas som kom hem sent fick nöja sig med ett snabbt stekt ris med lite grönt som fanns i kylskåpet. Shiitake, sockerärtor, vitkål och salladslök. Och resterande ribeye från lunchen som inte gick åt. Jonas blev glad och nöjd, även om han missade årets första makrill. Och barnen var mättare än på länge. Som Douglas sa – “Jag är så mätt att jag nästan inte orkar gå”. För att en halvtimme senare fråga om han fick ta en banan “för jag är så hungrig”. Ja, de växer ju de små liven. Snart har de växt förbi sin mamma. Och mycket mat ska de äta innan dess… Gullungar!

947105_10151403230696338_1627097744_n

Jonas middag. Ribeye med stekt ris och grönt.

 

 

Leave a Reply

