Jag ska baka på Nyhetsmorgon 1:a maj!

Någon på TV4 vill att jag ska baka. I direktsändning. 1:a maj. Med en ugn jag inte känner. Vi är inte ens bekanta, vi har bara hälsat på varandra genom en plåt citronpotatis för 10 dagar sen. Sen dess har vi inte setts. Men, men, vad vore livet utan utmaningar. Så klart ska det bakas! Och kul ska det bli också!

Jag som älskar att laga mat och kan syssla med det i timtal är lite mindre frälst i bakning. Visst är det roligt att baka, men jag är ingen konditortyp. Jag vill att baket ska vara kul, okomplicerat, enkelt och leda till något riktigt gott! Så får se vad jag kommer hitta på 1:a maj, för då ska jag som sagt göra detta på TV!

Idag har Expressens Mitt Kök varit hemma hos mig. Jag lagade chapchae (koreanska glasnudlar med marinerad biff och grönt) och det blev väldigt uppskattat. Kul! Både den trevliga journalisten och rara fotografen ville genast åka till Möllevångstorget (där man hittar flera utländska livsmedelsbutiker centralt i Malmö) för att inhandla ingredienser till liknande mat. Kul! Ska blir roligt att läsa och se bilderna. Tidningen är ute 12 Juni. Så här blev mitt foto av chapchaen idag, inte så bra som fotografens, men vi får hålla tillgodo med den för närvarande. Recept kommer i tidningen samt finns så klart i min kokbok!

Bild

Nu ska jag natta mig och drömma sweet dreams of sweet stuff! Kakor och annat mums! 🙂  Natti!

 

2 thoughts on “Jag ska baka på Nyhetsmorgon 1:a maj!

  1. Sandra

    Hej Jennie, jag är så glad att du vann programmet, kul att hitta din blogg! Jag är själv adopterad från Sydkorea. Min familj har alltid lagat chapchae och bulgogi hemma som våra “nationalrätter” jämsides med köttbullarna 😉 Jag är väldigt intresserad av matlagning och bakning, vad är nästa rätt tycker du jag ska försöka mig på från det koreanska köket? Jag har varit i landet 1 gång och älskade maten, som tur var hade jag en koreansk tjej som guide hela tiden som valde mat åt mig. Jag fick dvs en bra variation och hon tog nog saker jag aldrig skulle valt själv. Kram och grattis igen.

    Reply
  2. jenniewallden Post author

    Hej Sandra och tack för gratulationer!
    Vad roligt att du redan är inne på det koreanska köket. Visst är det gott! Efter bulgogi och chapche kanske det kan vara en idé att testa göra kimchi själv? Inte alls svårt och härligt att ha till mycket. Receptet finns i min kokbok och även i veckans Se och Hör. Lycka till!

    Reply

Leave a Reply

