Enkel lördagsmiddag x 2!

Idag åt jag sen lunch efter boksigneringen och var därför inte så väldigt hungrig när det närmade sig middagsdax. Mina små killar var ense om att de helst ville ha spaghetti al pesto till middag och jag prackade på dem även kycklingfilé och tomater för att kompensera för lördagsgodiset.

Bild 5
Barnens mat ikväll.

I mitt tycke är pesto hästlängder bättre hemgjord och jag köper aldrig färdiggjord pesto. Det är så oerhört mycket godare och är dessutom väldigt snabbt och enkelt att laga från grunden. Om du aldrig testat så gör det! Jag lovar att du kommer vrålgilla det!

1 kruka basilika, endast blad
1 vitlöksklyfta
1 dl olivolja
3 msk pinjenötter
50 g parmesanost, riven
salt
nymalen svartpeppar

1. Rosta pinjenötterna.
2. Mixa vitlök med olivolja och basilika i mixer till en smet.
3. Tillsätt pinjenötter och mixa lite till, men inte helt slät, det ska vara lite bitar pinjenötter kvar.
4. Blanda i riven parmesan, salta och peppra.Färdligt!

Pesto är gott till mycket. Alltid toppen i pasta, god till lax och annan fisk, till kyckling, lamm och även på pizza eller i gratinerade smördegsrullar. Eller i majonnäs till räkmackan eller i grönsakssoppan. Eller… tja, till det mesta faktiskt. Om det mot förmodan blir något över kan man frysa in för senare bruk, dock inom snar framtid, då fett härsknar även i frysen om det ligger där för länge.

Pasta pesto är jättegott, men själv längtade jag efter en krämig, men fräsch risotto ikväll. Så det fick det bli för oss vuxna. Med sparris, zucchini och spenat. Mycket grönt! Vegetariskt och fräscht.

Risotto med sparris, zucchini och spenat

Tips och recept på risotto kommer framöver. Mitt hetaste tips är att det viktigaste är vitt vin, varm buljong som tillsätts lite i taget, ständig omrörning, mycket smör och parmesan. Mums!

Ha en fortsatt härlig lördagkväll!

Leave a Reply

