Det växer i trädgårdslandet! Fast ingen odlat…

Idag vobbade jag. Hemintervju med Expressen, med två inte så sjuka barn i hemma. De skötte sig perfekt. Så duktiga de små kan vara bara man pratar igenom ordentligt innan. Sötnosar! Mamma var stolt idag. Ett 4-sidigt inslag om mig kommer i Expressens fredagsbilaga kommer 10/5. Ska bli spännande att läsa!

Bild 2

På eftermiddagen tog vi en runda till lekplatsen. Det var lite kallt men väldigt mysigt, trots vind. När vi gick hem tänkte jag för första gången i år på vad jag ska göra med mitt lilla trädgårdsland. Ja, det har ju varit lite annat som hänt på sistone så tankarna har inte riktigt hamnat på mitt land förrän just idag. Mest små ogrässkott som snart måste bort och funderingar kring vilka frön jag ska peta ner snart. I höstas var jag mest i studion och spelade in Sveriges Mästerkock så tyvärr hann jag inte odla någon vitlök, som jag annars tycker är väldigt trevligt. Så döm min förvåning när jag upptäckte vitlöksskott i klunga. En hade blivit kvar sen förra årets skörd. Så söt! Och god, tror jag. Funderar på vad jag ska göra med dessa skira skott. Om någon har något förslag så tar jag tacksamt emot!

Bild 1

Såg även med förtjusning att rabarbern skjutit skott och börjat krypa upp ur jorden. Underbart! Ser fram emot vårens rabarberpajer.

Ikväll har jag lagat fiskgryta med rotselleristomp. Lite värmande i vårkylan och samtidigt lite vårig känsla med fisk, vitt vin och en nypa saffran. Pålitlig mat med välkända smaker. Tryggt och gott.

Bild

Snabbt recept på fiskgrytan jag lagade ikväll är:

400 gr torsk i stora tärningar
300 gr lax i stora tärningar
2 färska lökar, i smala klyftor
2 finhackade vitlöksklfytor
0,5 fänkål i tunna skivor
1 morot i tändsticksstavar
2 msk tomatpuré
5 dl fiskbuljong (ev vatten + tärning/koncentrerad fond)
en liten bunte färsk timjan, finhackad
0,5 gr saffran
2 dl vitt vin
3 dl grädde
0,5 broccolihuvud, i små buketter (mest för barnens skull, de älskar broccoli)
10 minitomater, halverade på mitten
1/4 citron, pressad
Salt och nymalen peppar
Smör att steka i

1. Stek lök och vitlök i smör tills mjuk, men utan att den tar färg. Tillsätt morötter och fänkål och låt steka i några minuter.
2. Tillsätt tomatpure och låt rostas i någon minut.
3. Häll sedan på fiskbuljong, vin, grädde, timjan och saffran och låt koka 10 minuter.
4. Tillsätt fisken, broccolibuketter och tomater och låt få ett uppkok. Dra av plattan och smaka av med citron, salt och peppar och ev mer timjan. Servera genast med rotselleristomp.

Rotselleristomp gör man enkelt genom att koka 6 stora potatisar och en halv rotselleri i tärningar i saltat vatten tills mjuka, ca 15 minuter. Häll av vattnet, låt ånga av och krossa sen med en potatisstöt med 1 dl mjölk och 100 gr smör till ett grovt mos. Smaka av med generöst med salt och nymalen peppar.

Klart att avnjutas, bäst med både kniv och gaffel samt sked! Smaklig spis!

2 thoughts on “Det växer i trädgårdslandet! Fast ingen odlat…

Leave a Reply

