Våren är här! Grillning med grekiskt tema.

Ja, det är ingen tvekan om det. Våren är här. Det gör mig så lycklig, för visst har vi väntat länge på att den ska komma. Härligt!

Som sig bör när våren anländer åker även grillen fram. Den andra grillningen för året hos oss blev med grekiskt tema. Citron-och vitlöksrubbad fläskkarré med bbqglace, grekisk sallad, tsatziki och råstekt king edwardpotatis. Hade egentligen tänkt att köra även potatisen i grillen, men det får spara det till en annan gång. Dessutom så gillar jag verkligen råstekt potatis! Den ska stekas länge på medelhög värme i generöst med rapsolja (med ev lite olivolja i som jag har ibland), inte vändas så ofta och låtas bli riktigt frasig utanpå.

Bild 5

 

Saltet åker på först när de är färdigstekta, då gärna flingsalt för min del. Det hela tar ca 15-20 minuter, men då kan man syssla med annat brevid spisen, tex göra en god grekisk sallad! Eftersom vanliga tomater inte smakar så mycket så här tidigt på året så blir det en hel del minitomater av olika slag hemma hos oss. Så även i denna sallad. Och eftersom jag inte hade grön paprika hemma fick det bli röd spetspaprika istället, det går bra det med! Oftast skalar jag gurkan till grekisk sallad, men just denna gång blev det lite bråttom, så skalet fick vara kvar. Och det funkar så klart! Och i med cosmopolitansallad, rödlök, kalamataoliver och fetaost. En liten skvätt rödvinsvinäger och en större skvätt olivolja, salt och peppar. Klart!

Bild 3

 

Som ni märker tar jag det jag haver, och ger den tiden jag har. Och det funkar nästan alltid! Det är bara att gå på känsla och lita på att det blir bra i slutändan. Det gör jag ofta! Ibland har man mycket tid och ibland har man lite, ibland har man tänkt på allt och ibland har man glömt något, eller har inte det hemma. Sånt är ju livet och det är det som är så skönt!

Bild 4

 

Såhär blev tallriken! Gott och vårigt med rökiga toner och grekiska inslag. Kunde nästan känna sommaren närma sig i gommen. 🙂

 

 

One thought on “Våren är här! Grillning med grekiskt tema.

  1. Pingback: Kajsas kokbok (1935) - Cecilia summerar

Leave a Reply

