Taco time!

Tacos!

Äntligen fredag! Jag jobbade längre än planerat idag och det blev lite sen hemkomst. På fredagarna tycker jag att det är mysigt att handla något härligt att äta till fredagsmiddagen på vägen hem- Ikväll blev det som sagt sent och jag hann inte åka förbi affären och köpa den planerade torskryggen. Det var bara slutjobbat, sen snabbt in i bilen och hämta barnen på dagis. Ingen handling där inte. Så det fick bli något till middag av grejor vi hade hemma. Snabb check: köttfärs i frysen (jag skriver alltid vikt och inköpsdatum på fryspåsen och använder inte alltför långt efter infrysning), halvt romansalldshuvud, spenat, majs, miniplommontomater, rödlök, avokado, gurka, gräddfil, tacosalsa och tortillabröd – allt detta hade jag hemma. Vilken tur! Jag brukar krydda köttfärsen till tacosen själv – väldigt enkelt och mycket godare än kryddpåse! Testa göra din egen kryddblandning, det blir väldigt gott.

400 gr nötfärs
2 krossade vitlöksklyftor
1 tsk mild chilieppar
1 tsk mild paprika
1,5 tsk spiskummin
1 tsk torkad oregano, finfördelad mellan handflatorna
0,5 tsk koriander
1 tsk salt
nymald svartpeppar
1 dl vatten

Bryn färsen och finfördela den. Tillsätt den krossade vitlöken och låt fräsa samman 1 minut. Tillsätt kryddblandningen, samt salt och peppar till färsen och rör väl. Häll i vattnet och låt koka in i köttet. Färdigt att servera med tortillabröd, tacoskal. salsa, guacamole, gräddfil och dina favoritgrönsker. Härligt, enkelt och gott! Hoppas ni också har en skön fredagskväll!

2 thoughts on “Taco time!

Leave a comment