Bild 2

Ikväll kände jag för något riktigt familjärt som alla hos oss gillar väldigt mycket. Och även hemma hos många andra runtom i Sverige. Och i övriga västvärlden för den delen. Spaghetti bolognese. Eller “al ragù” som man säger i Italien. Det finns förmodligen lika många sätt att laga köttfärssås som det finns hemmakockar. Och det är ju inte så konstigt. Det är ju så gott. Värmande för själen och känns gott i magen. Jag gör som jag har lärt mig av min värdmamma Carla från tiden i Italien, men lägger i mer tomater, eftersom jag tycker att det är godare så. Såhär gjorde jag ikväll. Receptet räcker till 6-8 personer, beroende på hur stor i maten man är. Ibland förundras man över hur stora magsäckar som får plats i de där små magarna som barnen har…

Ingredienser:

500 gr oxfärs (eller 70/30 ox-och fläskfärs)
1 stor lök
2 morötter
3 stjälkar blekselleri
2 vitlöksklyftor
0,5 dl olivolja
1 dl rött vin
0,5 dl tomatpuré
2 burkar kvalitetstomater (jag gillar Mutti och Delizies hela)
0,5 msk torkad oregano
1,5 tsk salt (eller ev lite mer)
nymalen svartpeppar
nyriven parmesanost att servera till

Finhacka lök, morötter och blekselleri (kallas soffritto i Italien). Fräs mjukt utan att det tar färg i olivoljan. Tryck till vitlöksklyftorna med knivbladet sida och finhacka sen. Låt fräsa med soffritton. Tillsätt köttfärs, lite i taget så det bryns och inte kokar. Tillsätt tomatpurén och låt fräsa med någon minut. Tillsätt vin och låt få ett snabbt uppkok. I med tomater, oregano, salt och peppar. Låt det hela puttra på spisen i minst 30 minuter, helst en timmer eller mer om du har tid.
Servera med al dente pasta (spaghetti eller tagliatelle tycker jag är godast till detta) och generöst med nyriven parmesan. Ett glas rött får det hela att kännas helg. Blunda och du är på en trattoria i Italien! 😉

Leave a Reply

